Hoe om te gaan met Corona angst?

Maak jij je zorgen over het coronavirus? Ben je bang dat je besmet wordt of misschien al bent zonder dat je het weet. Maak je je zorgen over je naasten?

Niet vreemd natuurlijk want er is ook best reden tot bezorgdheid. Er worden veel mensen ziek en een klein percentage overlijdt zelfs. Het is goed om je ‘gezonde verstand’ te gebruiken.

Nu hebben ‘verstanden’ (het mijne niet uitgezonderd) nogal de neiging om ‘aan de haal te gaan’ met situaties en zeker als het gaat om spannende situaties. In plaats van bij de feiten te blijven, creëren veel breinen graag irrationele gedachten en zelfs doemscenario’s.

Hier volgen een paar simpele tips om goed met Corona (en andere) angst om te gaan.

Probeer niet om je angst te onderdrukken

Gedachten en gevoelens kun je namelijk niet onderdrukken. Door dit toch te proberen, maak je ze eigenlijk alleen maar erger. Accepteer dat je bang bent.

Laat je angst toe

Sta één keer per dag op een vast tijdstip expliciet stil bij je angst. Doe dat ongeveer 10 minuten. Geef je angst nu alle aandacht en ruimte.

Zonodig kun je dit vaker op een dag doen, bijv. op momenten dat de angst zich erg bij je opdringt.

Maak een ‘corona-dagrapport’ op (ong. 5 minuten)

Dat doe je door na te gaan:

Welke gedachten en beelden je allemaal hebt rondom het coronavirus (evt. kun je ze opschrijven)

Welke emoties deze gedachten en beelden bij je oproepen, bijv. angst, boosheid, verdriet, frustratie, schaamte, onmacht.

Wat dit doet met je lichaam: voel je bijv. spanning, druk, zenuwen, pijn of ongemak.

Laat je niet overspoelen maar loop ook niet weg voor de angst

Als je het ‘dagrapport’ opmaakt, ben je dan bewust van de angst maar laat je er niet door overspoelen. Je kunt jouw angst zien als ‘de zee’. Stel je voor dat je met je voeten in het water staat. Je laat je niet overspoelen door de golven maar je loopt er ook niet voor weg. Je blijft rustig staan terwijl het water over je voeten stroomt.

Focus je vervolgens op je lichaam (ong. 5 minuten)

Nadat je het ‘dagrapport’ hebt opgemaakt, breng je je aandacht naar je lichaam. Bijvoorbeeld naar de beweging van de ademhaling in je lijf of naar het gevoel in je voeten. Vind je dit lastig? Ga dan met blote voeten op een koude vloer staan en ga na hoe dit voelt. Doe dit een paar minuten.

Afleiding

Nu je je angst de ruimte hebt gegeven, kun je dingen gaan doen om je brein af te leiden.

Doe dingen die je leuk vindt en die goed voor je zijn. Rustig bewegen (wandelen, fietsen, tuinieren) in de buitenlucht is goed voor je lichaam en voor je geest. Op een ontspannen manier klussen of schoonmaken in huis kan je plezier en voldoening geven. Actief bezig zijn is over het algemeen beter dan passief (netflixen bijv.). 

Delen van zorgen

Bellen met vrienden en familie en je zorgen delen is een goed idee. Denk er wel aan dat je het niet alleen over je eigen zorgen hebt maar vraag vooral ook hoe het met de ander gaat. Praat niet alleen maar over het coronavirus en als je er over praat doe dat dan zoveel mogelijk op een ‘feitelijke’ manier en niet op een manier die jouw angst en de angst van de ander juist versterkt.

Tot slot: stop met het volgen van al het nieuws rondom het coronavirus

Zit je de hele dag op je smartphone berichtjes te lezen over het coronavirus en de gevolgen? Stop daarmee! Kijk hooguit één keer per dag op een onafhankelijke website zoals die van de Rijksoverheid om na te gaan of er nieuwe maatregelen zijn getroffen die wellicht voor jou van belang zijn.

Take care!